Димитър Спасов /председател на УС на "Кауфланд България" ЕООД/: "Кауфланд" няма просрочени плащания"
OT 14:44:30 21-11-2013
NZ1444OT.031
"Кауфланд" - Димитър Спасов
Димитър Спасов /председател на УС на
"Кауфланд България" ЕООД/: "Кауфланд"
няма просрочени плащания"
Перник, 21 ноември /Елка Робева, БТА/
- Г-н Спасов, беше оповестено, че скоро ще се съберат
производители и представители на търговски вериги, за да обсъдят
натрупани от дълго време противоречия в съвместната им работа.
По предварителни данни досегашният им обмен е в ущърб на
производителите.
- Аз нямам информация представители на веригите да са канени
на експертни срещи. Но искам да подчертая, като разбира се,
говоря само за представяната от мен верига, че ние имаме много
добри взаимоотношения с десетки и стотици производители и наши
доставчици.
- Народният представител Корнелия Нинова спомена за 17
такси, събирани от веригите.
- Аз дори съм чувал, че съществуват 85 такси. Тези числа,
разбира се, са абсурдни. Да, съществуват отстъпки и бонуси и
това е съвсем нормално в света на пазарната икономика - едно е
да закупиш от твой партньор стока за 1000 лв., друго е да
закупиш стока за 1 млн. лв. Колкото по-голямо количество
закупуваш, толкова по-добра следва да е покупната ти цена. И
друг пример - т. нар. логистичен бонус. Ние работим с централен
склад и сами доставяме стоката си до филиалите. С този склад ние
облекчаваме нашите партньори - не е необходимо да разнасят по
един или два кашона от Видин до Малко Търново. Доставчикът
има възможност да достави с цели камиони директно в Централния
склад. По този начин той си спестява значителни разходи, които
сме ги поели ние. Тази отстъпка се нарича логистичен бонус и
съществува по цял свят, навсякъде, където се работи с централни
складове. Искам изрично да подчертая, че зад всяка отстъпка или
такса съществуват конкретни услуги или ангажименти, които са в
полза на нашия доставчик.
- А такса "рожден ден" как Ви се струва?
- Такава такса при нас не съществува. Използвам възможността
да обърна внимание, че не е редно при подобна дискусия да се
обобщава и да се говори за всички. Ако някой магазин или верига
има такава такса, то нека той да вземе отношение по въпроса.
- Очевидно обаче има картел, след като условията за
договоряне на стоките, предлагани на производителите от
веригите, са еднакви.
- Картел няма и аз моля за изрично внимание при използването
на тази дума! Картел се прави, за да се поддържат цените високи
да се задушава пазарната конкуренция. Не ми е известно това да
се случва в България. Напротив - веригите са в бясна конкуренция
помежду си и това го показват цените, промоциите и рекламата.
Аз не знам условията на другите вериги, но не мога да си
представя те да са еднакви.
- Все пак условията, които предлагате на българските
производители са едни и същи. По техни данни веригите ги
закрепостяват да не продават стоката си на други търговци при
по-ниска цена.
-Това категорично не отговаря на истината, освен това не
правим разлика между български и чужди производители.
Използвам възможността да обърна внимание, че около 60 до 70
процента от стоките ни са с български произход и над 80 процента
от оборота правим с български продукти. Даже има стокови групи,
където вносните стоки са изключително малко - например месните
продукти, сирената, кашкавалите, хлябът и т.н.
-Т. е. Вие не ги глобявате с 6000 лв.?
-Това не отговаря на истината, категорично няма такова нещо.
- Е как, нямаме развито животновъдство, пък Вие продавате
изключително български месни продукти?
- Ние продаваме месни продукти от български производители, а
те откъде взимат месото, не мога да Ви кажа. Най-вероятно то е
както българско, така и вносно.
- Това означава ли, че няма да бъдат обособени щандове за
български, или регионални производители?
- Няма как да бъдат обособени щандове само за български
стоки! Още повече повечето така и така са от нашата родина.
Търговската ни концепция, а и площта в магазина не позволява да
има рафтове за българска лютеница и рафтове за вносна такава,
щанд за обслужване с български салами и щанд за обслужване с
чужди такива. Подобен начин на излагане на стока лично аз не съм
виждал никъде. Освен това трябва да се прецизира какво означава
български продукт. Една от най-известните международни марки
"Кока Кола", която се произвежда в български завод от български
работници, български или чужд продукт е? Сирене, което е
произведено с вносно мляко, българско или чуждо е?
Не предвиждаме щандове за регионални продукти поради
гореупоменатата причина, а също така и поради факта, че работим
най-вече с национални производители.
Искам да подчертая още веднъж, че "Кауфланд България" и
досега работи с много български производители. Не тиражираме
темата, защото я приемаме за съвсем естествена. В момента
очевидно някои среди имат интерес изкуствено да нагнетяват
информация, че веригите внасят прекалено много стоки от чужбина.
Това не отговаря на действителността, поне що се отнася за
нашата верига. А и чисто технически ние като верига много рядко
внасяме стока, защото в страната съществуват достатъчно
доставчици, които независимо от нашето присъствие на пазара
импортират стока.
"Кауфланд" има стотици партньори, с които работим и ние не
правим разлика дали те са български, или чужди производители.
Делим ги по правило на доставчици на хранителни и нехранителни
стоки. По правило хранителните стоки се плащат до 30-ия ден, а
нехранителните - до 60-ия ден. Отложеното плащане е обосновано
от факта, че при закупуване на по-голямо количество стока, тя не
се продава веднага, а в течение на времето и това е съвсем
нормална практика в пазарната икономика по цял свят. "Кауфланд"
плаща точно в деня, за който е договорено, дори процесът е
автоматизиран. Срокът на плащане влиза в договора и той се
подписва и от двете страни - и от доставчика, и от веригата.
-Т. е. нямате просрочени плащания?
- Не, за нашата верига това е изключено.
- Имате ли такса за приемане и връщане на транспортен
амбалаж?
-Не,за първи път чувам за такава такса.
- Беше поставен и проблемът за т. нар. обратно фактуриране
на стоките.
- Ние не фактурираме нищо обратно. Също така не връщаме
стоки на доставчика обратно. Не работим на консигнация, т. е.
търговският риск остава при нас.
- Струва ми се, че отсъствате от социалната сфера. Откривате
45-и магазин в България, но може би е мой пропуск, не съм чула
за множество Ваши изяви в помощ на социалнослаби. Трябваше ли да
дойдат бежанци, за да обявите, че ще дарите храни с изтичащ
срок на годност при определени условия? Все пак у нас има
толкова бедни граждани.
- Включваме се в множество социални инициативи, но не
считаме, че с това нещо трябва да си правим реклама. При
даряване на артикули, те не са с изтичащ срок. С БЧК работим
регулярно. Така например два пъти годишно даваме възможност на
клиентите да даряват суми, като пускат желаните средства в
кутия. Накрая "Кауфланд" удвоява постъпилата сума Имаме редица
малки и големи социални инициативи. Ние правим много неща, но не
парадираме с тях.
За градинки, обществени озеленявания, кръстовища, светофари,
инфраструктура досега сме дарили стотици хиляди левове.
- Това лято се удивих, като си купих по-евтини стоки в
магазин на "Кауфланд" в Берлин, отколкото в Перник.
- Абсолютно съм съгласен с Вас и аз така се удивявам от
същия факт. Но не веригата е адресатът, към който трябва да се
обърнете, а към този, който внася стоката. Все пак не трябва да
се забравя, че върху стоката натежават фактори като транспорт,
по-висока различна ДДС-ставка и печалба на вносителя. Поради
този факт е възможно дадени вносни артикули да са по-скъпи в
България, отколкото в Германия. Но, ако го погледнем от
положителната страна, по този начин се стимулира българското
производство.
- Как ще опровергаете опасенията на българите, че парите ни
се изнасят в Германия?
- Това опасение е абсолютно необосновано. И тук аз мога да
взема отношение за представяната от мен верига. "Кауфланд" е
инвестирал в България стотици милиони, и то на зелено. Фирмата
строи с български фирми, имаме стотици български доставчици на
стоки и услуги, личният състав 99,9% е български, 80% от оборота
правим с български продукти. Ние реинвестираме в строителство
на нови магазини и обновяване на по-старите.
- Какви данъци плащате в България?
- "Кауфланд" работи изцяло на светло. Ние осигуряваме нашите
служители разбира се на пълна работна заплата. Коректно плащаме
всички данъци и осигуровки. В държавния бюджет за миналата
година сме внесли десетки милиони левове.
/НЗ/
NZ1444OT.031
"Кауфланд" - Димитър Спасов
Димитър Спасов /председател на УС на
"Кауфланд България" ЕООД/: "Кауфланд"
няма просрочени плащания"
Перник, 21 ноември /Елка Робева, БТА/
- Г-н Спасов, беше оповестено, че скоро ще се съберат
производители и представители на търговски вериги, за да обсъдят
натрупани от дълго време противоречия в съвместната им работа.
По предварителни данни досегашният им обмен е в ущърб на
производителите.
- Аз нямам информация представители на веригите да са канени
на експертни срещи. Но искам да подчертая, като разбира се,
говоря само за представяната от мен верига, че ние имаме много
добри взаимоотношения с десетки и стотици производители и наши
доставчици.
- Народният представител Корнелия Нинова спомена за 17
такси, събирани от веригите.
- Аз дори съм чувал, че съществуват 85 такси. Тези числа,
разбира се, са абсурдни. Да, съществуват отстъпки и бонуси и
това е съвсем нормално в света на пазарната икономика - едно е
да закупиш от твой партньор стока за 1000 лв., друго е да
закупиш стока за 1 млн. лв. Колкото по-голямо количество
закупуваш, толкова по-добра следва да е покупната ти цена. И
друг пример - т. нар. логистичен бонус. Ние работим с централен
склад и сами доставяме стоката си до филиалите. С този склад ние
облекчаваме нашите партньори - не е необходимо да разнасят по
един или два кашона от Видин до Малко Търново. Доставчикът
има възможност да достави с цели камиони директно в Централния
склад. По този начин той си спестява значителни разходи, които
сме ги поели ние. Тази отстъпка се нарича логистичен бонус и
съществува по цял свят, навсякъде, където се работи с централни
складове. Искам изрично да подчертая, че зад всяка отстъпка или
такса съществуват конкретни услуги или ангажименти, които са в
полза на нашия доставчик.
- А такса "рожден ден" как Ви се струва?
- Такава такса при нас не съществува. Използвам възможността
да обърна внимание, че не е редно при подобна дискусия да се
обобщава и да се говори за всички. Ако някой магазин или верига
има такава такса, то нека той да вземе отношение по въпроса.
- Очевидно обаче има картел, след като условията за
договоряне на стоките, предлагани на производителите от
веригите, са еднакви.
- Картел няма и аз моля за изрично внимание при използването
на тази дума! Картел се прави, за да се поддържат цените високи
да се задушава пазарната конкуренция. Не ми е известно това да
се случва в България. Напротив - веригите са в бясна конкуренция
помежду си и това го показват цените, промоциите и рекламата.
Аз не знам условията на другите вериги, но не мога да си
представя те да са еднакви.
- Все пак условията, които предлагате на българските
производители са едни и същи. По техни данни веригите ги
закрепостяват да не продават стоката си на други търговци при
по-ниска цена.
-Това категорично не отговаря на истината, освен това не
правим разлика между български и чужди производители.
Използвам възможността да обърна внимание, че около 60 до 70
процента от стоките ни са с български произход и над 80 процента
от оборота правим с български продукти. Даже има стокови групи,
където вносните стоки са изключително малко - например месните
продукти, сирената, кашкавалите, хлябът и т.н.
-Т. е. Вие не ги глобявате с 6000 лв.?
-Това не отговаря на истината, категорично няма такова нещо.
- Е как, нямаме развито животновъдство, пък Вие продавате
изключително български месни продукти?
- Ние продаваме месни продукти от български производители, а
те откъде взимат месото, не мога да Ви кажа. Най-вероятно то е
както българско, така и вносно.
- Това означава ли, че няма да бъдат обособени щандове за
български, или регионални производители?
- Няма как да бъдат обособени щандове само за български
стоки! Още повече повечето така и така са от нашата родина.
Търговската ни концепция, а и площта в магазина не позволява да
има рафтове за българска лютеница и рафтове за вносна такава,
щанд за обслужване с български салами и щанд за обслужване с
чужди такива. Подобен начин на излагане на стока лично аз не съм
виждал никъде. Освен това трябва да се прецизира какво означава
български продукт. Една от най-известните международни марки
"Кока Кола", която се произвежда в български завод от български
работници, български или чужд продукт е? Сирене, което е
произведено с вносно мляко, българско или чуждо е?
Не предвиждаме щандове за регионални продукти поради
гореупоменатата причина, а също така и поради факта, че работим
най-вече с национални производители.
Искам да подчертая още веднъж, че "Кауфланд България" и
досега работи с много български производители. Не тиражираме
темата, защото я приемаме за съвсем естествена. В момента
очевидно някои среди имат интерес изкуствено да нагнетяват
информация, че веригите внасят прекалено много стоки от чужбина.
Това не отговаря на действителността, поне що се отнася за
нашата верига. А и чисто технически ние като верига много рядко
внасяме стока, защото в страната съществуват достатъчно
доставчици, които независимо от нашето присъствие на пазара
импортират стока.
"Кауфланд" има стотици партньори, с които работим и ние не
правим разлика дали те са български, или чужди производители.
Делим ги по правило на доставчици на хранителни и нехранителни
стоки. По правило хранителните стоки се плащат до 30-ия ден, а
нехранителните - до 60-ия ден. Отложеното плащане е обосновано
от факта, че при закупуване на по-голямо количество стока, тя не
се продава веднага, а в течение на времето и това е съвсем
нормална практика в пазарната икономика по цял свят. "Кауфланд"
плаща точно в деня, за който е договорено, дори процесът е
автоматизиран. Срокът на плащане влиза в договора и той се
подписва и от двете страни - и от доставчика, и от веригата.
-Т. е. нямате просрочени плащания?
- Не, за нашата верига това е изключено.
- Имате ли такса за приемане и връщане на транспортен
амбалаж?
-Не,за първи път чувам за такава такса.
- Беше поставен и проблемът за т. нар. обратно фактуриране
на стоките.
- Ние не фактурираме нищо обратно. Също така не връщаме
стоки на доставчика обратно. Не работим на консигнация, т. е.
търговският риск остава при нас.
- Струва ми се, че отсъствате от социалната сфера. Откривате
45-и магазин в България, но може би е мой пропуск, не съм чула
за множество Ваши изяви в помощ на социалнослаби. Трябваше ли да
дойдат бежанци, за да обявите, че ще дарите храни с изтичащ
срок на годност при определени условия? Все пак у нас има
толкова бедни граждани.
- Включваме се в множество социални инициативи, но не
считаме, че с това нещо трябва да си правим реклама. При
даряване на артикули, те не са с изтичащ срок. С БЧК работим
регулярно. Така например два пъти годишно даваме възможност на
клиентите да даряват суми, като пускат желаните средства в
кутия. Накрая "Кауфланд" удвоява постъпилата сума Имаме редица
малки и големи социални инициативи. Ние правим много неща, но не
парадираме с тях.
За градинки, обществени озеленявания, кръстовища, светофари,
инфраструктура досега сме дарили стотици хиляди левове.
- Това лято се удивих, като си купих по-евтини стоки в
магазин на "Кауфланд" в Берлин, отколкото в Перник.
- Абсолютно съм съгласен с Вас и аз така се удивявам от
същия факт. Но не веригата е адресатът, към който трябва да се
обърнете, а към този, който внася стоката. Все пак не трябва да
се забравя, че върху стоката натежават фактори като транспорт,
по-висока различна ДДС-ставка и печалба на вносителя. Поради
този факт е възможно дадени вносни артикули да са по-скъпи в
България, отколкото в Германия. Но, ако го погледнем от
положителната страна, по този начин се стимулира българското
производство.
- Как ще опровергаете опасенията на българите, че парите ни
се изнасят в Германия?
- Това опасение е абсолютно необосновано. И тук аз мога да
взема отношение за представяната от мен верига. "Кауфланд" е
инвестирал в България стотици милиони, и то на зелено. Фирмата
строи с български фирми, имаме стотици български доставчици на
стоки и услуги, личният състав 99,9% е български, 80% от оборота
правим с български продукти. Ние реинвестираме в строителство
на нови магазини и обновяване на по-старите.
- Какви данъци плащате в България?
- "Кауфланд" работи изцяло на светло. Ние осигуряваме нашите
служители разбира се на пълна работна заплата. Коректно плащаме
всички данъци и осигуровки. В държавния бюджет за миналата
година сме внесли десетки милиони левове.
/НЗ/