Необходима е повече закрила срещу неравното третиране в здравното обслужване, според доклад на Агенцията на ЕС за основните права

OT 15:11:30 11-03-2013
PA1511OT.022
ЕС - здраве - права

Необходима е повече закрила срещу неравното третиране в
здравното обслужване, според доклад на Агенцията на ЕС
за основните права

Виена/Брюксел, 11 Март /БТА/
В нов доклад на Агенцията на Европейския съюз за основните
права (FRA) са посочени специфичните пречки и случаи на неравно
третиране при достъпа до здравеопазване, пред които хората могат
да бъдат изправени поради комбинация от характеристики (като
напр. етнически произход, пол, възраст и увреждане), съобщи
пресцентърът на агенцията. Проучването на агенцията установява,
че в такива случаи хората и техните правни съветници често са
затруднени да подадат жалба в съда за дискриминация на
"множество" основания. Това е така или поради недостатъчно
разбиране на "множествената" дискриминация, или защото
юридически е по-просто да се разгледа жалба на само едно
конкретно основание.
"За да се гарантира, че всички хора са третирани еднакво при
достъпа до основните им права, законодателството и здравните
системи трябва да отразяват сложността на живота на реални
хора", заявява директорът на агенцията Мортен Киерум. "Хората не
се характеризират само например спрямо техния пол, но също и с
възрастта, етническата си принадлежност или увреждане.
Антидискриминационните закони следва да бъдат променени, за да
се даде възможност на жертвите на множествена дискриминация да
заведат съдебни дела. Също така е необходимо
антидискриминационно обучение на здравния персонал като
гаранция, че хората биват третирани според своите нужди, без
значение кои са те."
Докладът показва, че неравната закрила и правните неясноти
затрудняват завеждането на съдебни дела за "множествена"
дискриминация. В здравното обслужване антидискриминационното
законодателство на ЕС дава закрила срещу расова и полова
дискриминация, но не и срещу дискриминация, основана на възраст,
увреждане или сексуална ориентация. Освен това само шест от
27-те държави членки на ЕС, третират "множествената"
дискриминация в своите национални законодателства, често пъти с
неясни определения. Предоставянето на равна закрила в здравното
обслужване срещу дискриминацията на всички основания ще бъде
важна първа стъпка към ефективното справяне с "множествената"
дискриминация. Този въпрос се решава в "хоризонталната
директива" - законодателен акт, който се обсъжда понастоящем на
равнище ЕС и който ще разшири закрилата срещу дискриминация
отвъд сферата на заетостта, включвайки основанията за религиозна
принадлежност или убеждения, увреждания, възраст и сексуална
ориентация.
Юристите често не класират жалбите в областта на
здравното обслужване като случаи на дискриминация поради
по-ниската компенсация в сравнение например с делата за лекарски
закононарушения. За да бъдат съществуващите
антидискриминационни закони ефективни, съдилищата трябва да
предоставят възпиращи и пропорционални компенсации по делата за
дискриминация. Това ще насърчи повече хора и техните адвокати да
завежда съдебни дела за дискриминация, включително за
множествена дискриминация.
Ниските степени на осведоменост относно това как и къде
да се подават жалби затруднява достъпа до правосъдие. Жертвите
на дискриминация често са несигурни към кого да се обърнат за
помощ, дали към органите по жалбите в областта на здравното
обслужване или към органите по равнопоставеността, които
отговарят за осигуряването на равно третиране за всички
граждани. Освен това е ниска степента на доверие в ефективността
на съществуващите системи за подаване на жалби в сферата на
здравеопазването и съществуват опасения, че подаването на жалба
ще доведе до по-лошо третиране от страна на здравния персонал.
Създаването на единен орган по равнопоставеността за всички
области на дискриминация, включително на "множествена"
дискриминация, в съчетание с по-добра координация с органите по
жалбите в областта на здравните грижи, ще подобри съществено
достъпът до правосъдие.
Здравните системи не винаги се съобразяват с различните
нужди на ползвателите на здравни услуги. Здравните системи
могат (непреднамерено) да създават пречки при достъпа до здравни
грижи или да предоставят здравни грижи с различно качество на
хора, които споделят повече от една закриляна характеристика,
като пол, възраст, или принадлежност към малцинствена група.
Правителствата и здравните органи могат да подобрят положението,
като насърчават активно антидискриминационното обучение на
здравните специалисти и като предприемат положителни действия за
подпомагане и мобилизиране на потенциала на хората, изложени на
риск от "множествена" дискриминация; например като осигуряват
по-лесен достъп до информация чрез езикови и посреднически
услуги и чрез дейности за установяване на контакт.
Настоящите здравни статистики са недостатъчни, за да се
извърши точна оценка за степента на неравнопоставеност на
групите, споделящи множество характеристики. Данните улесняват
разработването на основани на доказателства и поради това
по-ефективни мерки за политика. Важно е да бъдат разработени
инструменти, предоставящи солидни и сравними данни, които могат
да покажат истинския мащаб на неравнопоставеност в здравното
обслужване във връзка с различните основания за дискриминация.
В доклада са разглеждани начините за правно решаване на
"множествената" дискриминация и е проучена съответната съдебна
практика и по специално тази в сферата на здравеопазването. В
него са изследвани също гледните точки на ползвателите на
здравни грижи и специалистите, както и опитът на хората от
различен пол, възраст, увреждания и етнически произход с
дискриминация и множествена дискриминация при достъпа до
здравната система в Австрия, Италия, Обединеното кралство,
Чешката република и Швецияи.

За да прочетете целия доклад, вижте: Inequalities and multiple
discrimination in access to and quality of healthcare
(Неравенства и множествена дискриминация при достъп до и
качество на здравното обслужване)



За по-подробна информация се обърнете към: media@fra.europa.eu

Тел.: +43 1 580 30 642


/ПА/