Интервю на българския евродепутат Петър Витанов за авторитетното брюкселско издание ЕURACTIV

OT 08:19:01 28-01-2022
NS0815OT.003
Петър Витанов - офис

Интервю на българския евродепутат
Петър Витанов за авторитетното
брюкселско издание ЕURACTIV


"Европейската комисия предложи широкообхватно законодателство, насочено към намаляване на емисиите от автомобилния транспорт в целия ЕС. Но част от предложенията крият риск от задълбочаване на неравенството, ако не бъдат приложени правилно", казва Витанов, който е ръководител на Делегацията на българските социалисти в ЕП, както и координатор в Комисията по транспорт и туризъм.
"Ако искаме да бъдат изпълнени амбициозните цели за постигане на стандартите за емисии на CO2 за леки и лекотоварни автомобили, трябва да сме сигурни, че инфраструктурата за алтернативни горива също е налице", коментира социалистът пред ЕURACTIV.

Петър Витанов в интервю за EURACTIV: Най-големият проблем ще е санкционирането на бедните
Българският евродепутат Петър Витанов даде интервю за авторитетното брюкселско издание ЕURACTIV. "Европейската комисия предложи широкообхватно законодателство, насочено към намаляване на емисиите от автомобилния транспорт в целия ЕС. Но част от предложенията крият риск от задълбочаване на неравенството, ако не бъдат приложени правилно", казва Витанов, който е ръководител на Делегацията на българските социалисти в ЕП, както и координатор в Комисията по транспорт и туризъм.
"Ако искаме да бъдат изпълнени амбициозните цели за постигане на стандартите за емисии на CO2 за леки и лекотоварни автомобили, трябва да сме сигурни, че инфраструктурата за алтернативни горива също е налице", коментира социалистът пред ЕURACTIV.
Петър Витанов очертава и проблемите пред бъдещата трансформация.
"Ако искаме да не изоставаме от Съединените щати и Китай в индустрията и високите технологии, трябва да стимулираме електрическите превозни средства с нулеви емисии. От гледна точка на достъпността, всички големи производители се насочват към производство на автомобили с нулеви емисии. Според експертите пазарът се променя и до 2026 г. цената на електрическата кола ще се изравни с цената на обикновен автомобил", казва още Витанов.
Според българския евродепутат колкото по-бързо се създаде този пазар, толкова по-бързо той ще стане достъпен и за всички европейци.
По повод предложението на Комисията за разширяване на системата за търговия с емисии с включване на автомобилния транспорт, Петър Витанов коментира: "Най-големият проблем е санкционирането на бедните. Трябва да се уверим, че има достатъчно компенсации за уязвимите хора. Ако разширим емисиите и за транспорт, трябва да сме сигурни, че имаме компенсации. Защото това разширяване ще доведе до по-високи цени на горивата, което ще повиши цените за транспортиране на всички стоки и това ще е голям проблем".
Витанов подчерта, че предстои и сериозен дебат по въпроса как ще се финансира социално-климатичният фонд, като вероятно по тази тема ще сблъскат позиции богатите и по-бедните държави в ЕС.
А по повод критиките на индустрията, че е несправедливо да се прилагат "зелени данъци", докато не е налична чиста технология, Витанов коментира: "Не трябва да наказваме бизнеса, ако няма друго решение."
Цялото интервю с Петър Витанов може да прочетете в ЕURACTIV.COM.
https://www.euractiv.com/section/transport/
interview/mep-petar-vitanov-eu-green-fuel-
taxes-must-not-create-additional-inequality/




/НС/