УНСС с визия за проекта „Икономическо образование в България 2030“

УНСС с визия за проекта „Икономическо образование в България 2030“

Проф. Д-р Николай Щерев,

Директор на Център за изследователски и образователни проекти

Ръководител катедра "Индустриален бизнес", УНСС

 

 

Университетът за национално и световно стопанство спечели 4 993 047 лв. европейско финансиране за проекта „Икономическо образование в България 2030“ по процедура „Модернизация на висшите училища“ по Оперативна програма“ Наука, образование и интелигентен растеж“.

В рамките на проекта икономическото обучението и учебните програми свързани с икономика ще бъдат модифицирани, по начин, който позволява те да бъдат съизмерими със сходни програми във водещи Европейски университети.

В проекта участват още 3 университета – Стопанската академия „Д. А. Ценов” - Свищов (СА), Националната спортна академия „Васил Левски” (НСА) и Бургаския свободен университет (БСУ), както и Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ). Ръководител на проекта е ректорът на УНСС проф. д-р Димитър Димитров.

Актуализирането и модернизирането на тези програми ще бъде внедрено и в останалите водещи на регионално равнище университети – СА - Свищов, НСА и БСУ. Чрез това коопериране ще бъдат създадени и приложени в практиката актуални учебни програми, основани на дигитализация. Ще заработят 9 дигитални класни стаи и 3 дигитални лаборатории, които са неотменно допълнение на съвременния учебен процес. Това ще даде възможност да се използва в максимална степен споделянето на ресурси, включително и на ноу-хау, между партньорските университети и/или между студентите и техните университетски преподаватели и ментори.

Проектът залага на включване на голяма част от преподавателите, участващи в неговата реализация, в програмите за повишаване на квалификацията и/или за краткосрочна специализация в чуждестранните партньори, като делът на младите учени трябва да е не по-малко от 15 на сто.

Предвидено е да бъдат реализирани 15 съвместни програми с партниращи български висши училища, както и да се въведат 7 нови програми с дигитално образователно съдържание, включително за дистанционно обучение. Ще бъдат въведени 2 учебни програми за обучение на чужд език, съвместно с чуждестранни висши училища и научни организации.

Проектът ще осигури подкрепа на студенти за развитие на предприемачески умения и дигитална креативност. Очаква се той да увеличи дела на студентите записани в курсове, преподавани чрез дигитално образователно съдържание. Предвижда се създаване на студентски клубове за развитие на предприемачески умения, които ще служат като консултативно звено, в което основно задължение на преподавателите е наставничеството. Студентските клубове за развитие на предприемачески умения следва да бъдат организирани от тип „Отворени врати“. Проверката на нивото на предприемаческа компетентност ще бъде извършвана чрез изграждане на специална дигитална облачно базирана платформа за тестване на предприемаческите нагласи и умения, включително самооценка. На основата на самооценка на предприемаческите нагласи и умения, могат да се препоръчат обучения по повишаване на предприемаческите компетентности на студентите.

Обученията ще бъдат организирани в рамките отделни модули, основани както на резултата от самооценката, така и на разработена и предложена Пътна карта за развитие на предприемаческите умения на студентите. Общата продължителност на обученията е 40 часа, и ще бъдат удостоверени с документ – удостоверение/сертификат за преминато обучение за развитие на предприемаческите умения.

Ще се работи и за развитие на меки умения у студентите. Това ще става чрез организиране на допълнителни обучения с продължителност 40 учебни часа по курсове, които не са включени в учебните планове на студентите, но са изключително важни за техния успех в практиката. Тези обучения могат да бъдат провеждани на място или дистанционно, включително с представители на партньорите по проекта. Като част от тези допълнителни обучения могат да се включат - управление на времето, водене на преговори, писане на есе, мотивационно писмо и други инициирани от студентите обучения за придобиване на меки умения.

По отношение на включените в операцията професионални направления се очаква рейтингът на съответните висши учебни заведения да бъде повишен с 10% като за УНСС промяната е от 1.51 на 1.66. За проекта е предвидена 30-месечна реализация, като всичко горепосочено ще допринесе за повишаване на качеството на обучението по Икономика в УНСС и в България, както и за подобряване на качеството на научните изследвания в УНСС и в другите университети-партньори.

 

УНСС