Изложба в Русе разказва за ралито от Будапеща до Константинопол отпреди век

Изложба в Русе разказва за ралито от Будапеща до Константинопол отпреди век

BOBSTH 15:59:31 03-12-2019
AM1557BO.011
Русе - изложба - рали

Изложба в Русе разказва за ралито
от Будапеща до Константинопол
отпреди век


Русе, 3 декември /Мартин Пенев, БТА/
Изложба за състоялото се през 1912 година автомобилно рали от Будапеща до Константинопол бе открита днес в Русенския исторически музей.
"Това пътешествие е великолепен сюжет, който се свързва с модерния начин на придвижване. Сещаме се за "Ориент Експрес" и за "Титаник". Автомобилите са същите. Те все още са нови и не са се доказали пред широка аудитория", обясни директорът на Русенския музей проф. Николай Ненов. По думите му това е автопоход, с който се представя и устойчивостта на това ново средство за придвижване - автомобила.
"Виждаме и по снимките изключително тежките условия, липсата на пътища, има и случаи, в който пътешествениците били в опасност заради вероятност да бъдат нападнати от бандити, но успяват с оръжието, което носят, да ги отблъснат и да се отдалечат", обяснява Ненов.
В началото на ХХ век на мода били дългите ралита. Измежду тези съревнования най-известен е автопробегът Париж - Пекин от 1907 година. Когато той достига до Будапеща, местният автомобилен клуб се амбицира и планира собствена обиколка. Така маршрутът, който пресича целия Балкански регион и свършва в Константинопол, се провежда между 29 юни и 6 юли 1912 година. От 25 кандидати в ралито се включват 20. Сред тях има унгарци, австрийци, германци и дори един американец.
Ненов казва, че ралито минава и през Русе. Автомобилите пристигат от Букурещ в Гюргево, където с два шлепа са прекарани до русенския бряг. Сред тях има повече от 30 унгарски графове, барони, депутати и фабриканти. На пристанището са посрещнати от русенска делегация начело с шефа на полицията г-н Хаджигенов, както и от помощник-кмета г-н Михайлов, а също от представител на двореца - полковник Савов, и от представител на правителството - столичният градоначалник г-н Шопов, които по-късно ще придружават автомобилистите по целия маршрут. Освен тях от София са пристигнали специално за посрещането делегация от автомобилния клуб.
При слизането на гостите г-н Шопов им държал на френски подходяща за случая реч, а граф Зичи, заместник-председател на "Кралския унгарски автомобилен клуб", благодарил за любезния прием, който им се оказва. От русенската гара шествието тръгва по улиците и се спира пред известната сладкарница "Тетевен", където на гостите е сервиран сладолед. След това имало и обяд, а пътят им от Русе продължил за град Бяла, където около час разглеждали музея на Освободителната война.
В Търново пристигнали в късния следобед. Там били посрещнати на два километра извън града от голяма група граждани. Вечеряли в бюфета на градската градина, на която свирил военният духов оркестър. Софийският градоначалник г-н Шопов поздравил гостите от името на правителството. След него говорил участващият в екскурзията д-р Куки, който надигал наздравици за цар Фердинанд. На следващия ден гостите заминали за Габрово, Шипка и Казанлък. През Търново и Пловдив маршрутът продължил към Одрин за Цариград.
"Всички пътешественици свидетелстват ту за един обилен обяд, ту за добра вечеря, т.е. храненето винаги е било част от гостоприемството на домакините, но и очаквано от пътуващите. Тази експедиция е била в центъра на вниманието на тогавашната преса, а също и на българската. Едно изключително любопитно пътешествие", казва Ненов.
Той дава пример с Карой Чермей, авиатор-пионер и автомобилен специалист, който пише в автобиографията си, че в Синая, по покана на румънския престолонаследник, пътешествениците са разгледали кралския парк. "Тук видяхме цялото кралско семейство. На приема престолонаследникът дълго време танцува румънския национален танц".
Ненов казва още, че от стартирали 20 автомобила 19 изминават близо 2000 км и стигат до Константинопол.
Експозицията, която гостува в Русе благодарение на Унгарския културен институт в София, е на Унгарския музей на техниката и транспорта и на д-р Пал Недеши, куратор на изложбата, един от най-известните автомобилни историци в Унгария.
/АМ/