Целта на автомагистралата "Дунав -Егея" е да ускори икономическото развитие и да запълни липсващите европейски транспортни коридори

BOBSTH 14:03:01 13-11-2019
RM1359BO.018
Велико Търново - автомагистрала "Дунав-Егея" - пресконференция
Целта на автомагистралата "Дунав -Егея" е да ускори икономическото развитие и да запълни липсващите европейски транспортни коридори
Велико Търново, 13 ноември /Марина Петрова, БТА/
Целта на автомагистралата "Дунав -Егея" е да ускори икономическото развитие в изоставащите европейски региони и да запълни липсващите транспортни коридори в посока север-юг, каза пред журналисти в пресклуба на БТА във Велико Търново инж. Румен Марков, управител на дружеството "Ларж Инфрастръкчър Проджектс", чийто специалисти са разработили идейния проект за трасето на автомагистралата.
По думите му автомагистралата "Дунав - Егея" е част от проекта "ABC+De", чрез който ще се осъществи пътна и железопътна връзка между Егейско море и Балтийско море, която ще завършва с изграждането на две нови пристанища, едното на Балтийско море, другото в района на Марония, на брега на Егейско море.
Според него новият транспортен коридор ще проведе транзитния автомобилен поток за товари и пътници в направлението север - юг между Централна, Източна, Северна Европа и България, Близкия Изток, Турция, Гърция по съвременна инфраструктура.
На територията на България железопътната линия от Егейско към Балтийско море ще преминава през Маказа, близо до Кърджали, близо до Чирпан, край Казанлък, край Габрово и Павликени, а между Белене и Свищов ще напусне българските предели и ще мине в северна посока през Карпатите.
Самата магистрала на българска територия ще започне при Русе, ще мине източно от Бяла. Край Горна Оряховица са предвидени два пътни възела, ще минава край Велико Търново и село Присово и ще продължава през Прохода на Републиката, ще стига до Хасково и Кърджали и през Маказа ще излиза към Гърция. Предвидени са мултимодални центрове при Русе, Горна Оряховица, Стара Загора, а в Гърция край Комотини и пристанище "Марония", уточни той.
Магистралата ще осъществява връзки с магистралите Хемус, Тракия, Марица и Егнатия в Гърция. Дължината й ще бъде 367 километра, в България - 328, а в Гърция са около 40 километра. Проектирана е за движение от 140 километра в час максимална скорост. Неразделна част от магистралата са свързващите пътища до населените места,археологическите и туристическите обекти, каза Марков.
Цялостното финансиране на инфраструктурния обект е около два милиарда и двеста милиона евро, като стойността за трасето у нас е около милиард осемстотин и шейсет милиона евро, а за отсечката в Гърция - около 356 милиона евро. Идеята е магистралата да бъде изградена чрез публично-частно партньорство, 25 процента от средствата за изграждане ще се осигуряват от концесионер, а 75 процента - от големи инвестиционни банки, без да се ползват държавните бюджети. Възстановяването на инвестицията ще е чрез тол такси за всички превозни средства. Според автора на разработката вече има интерес от страна на потенциални концесионери от Европа.
С идейния проект са запознати вицепремиерите Томислав Дончев и Марияна Николова, както и МРРБ, Министерството на околната среда и водите, и всички институции, през които трябва да минат съгласувателните процедури, посочи инж. Марков.
Той отбеляза, че в началото на следващата година е предвидено да бъде сключен меморандум между българското и гръцкото правителство, който ще даде зелена светлина за реализацията на проекта, а прогнозните срокове за неговото финализиране са до края на 2025 година.
/РУМ/