Разкрита бе истинската същност на роденото от Фенер

BOBSTH 10:40:31 24-06-2019
AM1039BO.002
/ПП/РПЦ - Украйна - православна църква
Разкрита бе истинската
същност на роденото
от Фенер
На 20 юни, за един ден, Киев стана център на бурно кипящ религиозен живот в страната. Учредената неотдавна от Константинополския патриарх Православна църква на Украйна (ПЦУ) проведе "Всеукраински църковно-държавен форум за единство на украинското православие". Зад патосното название се оказаха около 30 "свещенослужители" зад ученическите чинове на мъничка конферентна зала.
ПЦУ беше организирала форума си в същия ден - 20 юни, когато се провеждаше "поместният събор" на разколническата "Киевска патриаршия", който беше къде-къде по-представителен: около 2000 участници. В пика на скромната конференция на "новата църква" това мероприятие премина в патосна обстановка - под сводовете на Владимировския събор, изографисан от Василий Васнецов.
По време на "събора" създателят и главата на "Киевската патриаршия" Филарет Денисенко обяви, че възстановява своята структура, ликвидирана от самия него и неговите хора на 15 декември миналата година. Нещо повече, той призна официално томоса - грамотата от Истанбул за автокефалия на "новата църква" - за недействителен.
"Томосът за автокефалията, издаден на украинската православна църква на 6 януари 2019 година, не отговаря на статуса на автокефалните църкви, какъвто имат всички поместни църкви. Затова той поставя ПЦУ в зависимост от Константинополската патриаршия", съобщиха филаретовци.
От самото начало на цялата тази история със "свободната църква" беше ясно, че Филарет няма да изпълнява условията на томоса: да предаде своите задгранични енории, които наброяват няколко десетки, и най-значимите светини в Украйна на подчинение на Фенер. Интересно е, че в стремежа си за "свобода от Истанбул и Москва" Филарет беше поддържан най-вече от "епископите" от руските енории на "Киевската патриаршия": Йоасаф Шибаев, Петър Москалев и Адриан Старина. Точно заради църковното имущество възникна конфликт между Филарет и главата на ПЦУ Епифаний Думенко. Едва що Думенко оглави "независимата църква" през декември, и Денисенко заяви, че няма намерение да дава на своя подмазвач контрола над финансите и кадрите. Такава беше и договорката между него и експрезидента Пьотър Порошенко. В отговор "предстоятелят" на ПЦУ само за няколко месеца успя да събере цяла партия от същите такива, като самия него, млади епископи, жадуващи да изместят от трона 90-годишния "почетен патриарх". Локомотивът на бунта станаха бившите митрополити на каноничната Украинска православна църква (УПЦ) Симеон Шостацкий и Александър Драбинко. Те преминаха на страната на разколниците с надеждата да станат лидери на "новата църква". Стремежът първо да се вземе властта в "новата църква" е напълно обяснимо: някога Симеон управляваше богатата Виницка епархия с почти 300 храма, а на изборите за предстоятел на каноничната Украинска православна църква в 2014-та той беше в тройката на фаворитите. На него му е бил обещан поста глава на "независимата църква" от самия Порошенко, както твърди Филарет, убеждавал е участниците в "обединителния събор" да гласуват за него срещу 20 000 долара. Сега вече, след разкола, Симеон остана само с Преображенския съборен храм във Виница и няколко десетки дребни енории в околните села. Каноничната църква пък, му наложи забрана, като се надява, че митрополитът беглец ще се разкае. И на киевския форум Симеон неочаквано потвърди, че преминаването на храмовете на каноничната Църква в собственост на разколниците се осъществява незаконно, а също, че за това е виновна светската власт.
Колкото до Драбинко, той не очакваше, че проектът "независима църква" ще започне да се разваля заради амбициите на Филарет.
Излиза, че или ПЦУ, или "Киевската патриаршия" ще остане без паство и храмове. Демаршът на Филарет чупи окончателно схемата, създадена от експрезидента Порошенко заедно с Филарет: разколническите "Киевска патриаршия" и "Украинска автокефална православна църква" се самоликвидират, а техните енории (взети заедно около 6 000), например за около половин година юридически се вливат в "новата църква" заедно с насила взетите от УПЦ храмове. Но поддръжниците на Филарет ясно заявиха за връщането на своя "пай" в ПЦУ: повече от 5 000 храма, големи манастири и "Киевската духовна академия", основен източник на доходите на Епифаний. На свой ред, Филарет има намерение да ръкоположи нови "епископи". Вместо разширение за сметка на храмовете на УПЦ на разколниците предстои караница помежду си за вече взетите храмове.
"Още когато се създаваше ПЦУ, беше ясно, че Филарет е способен на какво ли не. Щом само почувства, че губи реалната власт, защото Епифаний е решил да ръководи сам, той обърна посоката, като възстанови "Киевската патриаршия". Сега вече за него не е от голямо значение дали структурата му ще бъде призната, или не. За него най-важното е да съхрани властта", подчертава църковният историк Владислав Петрушко. В "най-идиотската ситуация" се оказва Константинополската патриаршия, та нали от там, заобикаляйки каноните, легализираха Филарет миналата есен. По думите на експерта, сега вече и Истанбул трябва да отлъчи Филарет от Църквата заради извършения разкол така, както направи Руската църква през 1997 година.
"Константинопол ще пожъне това, което е посял. Та нали там са знаели, с кого си имат работа, но са възстановили Филарет в сан без никакво разглеждане на този въпрос, а така породиха нов източник на разкол", разсъждава той.
Още не е ясно до какво ще доведе демаршът на Филарет, макар и в Украйна най-високо да се чуват опасенията, че заради това ще отнемат томоса на "новата църква". Ето защо каноничната Украинска православна църква, по думите на Петрушенко, само ще спечели от сегашната ситуация.
"Сега ще бъде изяснено отношението между ПЦУ и възродената "Киевска патриаршия". За православната Църква тук, както ми се струва, има позитивен момент - разкрита бе истинската същност на роденото от Фенер, което не може да бъде жизнеспособно. Разколниците, верни на своята природа, са склонни да правят все повече и повече нови разделения", заключава историкът.
Руска православна църква в София
/АМ/