Разкол в разкола

Разкол в разкола

BOBSTH 14:56:31 14-05-2019
AM1455BO.009
/ПП/РПЦ - религия

Разкол
в
разкола


Андрей Романов

Създадената през декември 2018 г. "Православна църква на Украйна", в която се сляха двете съществували дотогава в тази страна разколнически групировки - "Киевската патриаршия" и "Украинската автокефална православна църква", и която получи признание от цариградския патриарх Вартоломей, се разкъсва от сериозни вътрешни противоречия, съобщават украинските медии. Към днешна дата тази общност има двама водачи с почти еднакви титли: единият се нарича "митрополит Киевски и на цяла Украйна", а другият - "патриарх Киевски и на цяла Русия-Украйна". Официално ПЦУ е ръководена от първия от тези двама - "митрополит" Епифаний Думенко, но много наблюдатели на украинските църковни дела посочват, че реалното действащо лице, което притежава властта и "дърпа конците" в тази структура, е известният Филарет Денисенко, който от 1992 г. насам се самонарича патриарх. Двамата вече съвсем открито се борят за власт и доминация. Кой от тях ще спечели борбата? Кой ще надделее над другия?

Корените на църковния разкол в Украйна могат да се проследят до началото на 90-те години на ХХ в., когато тази бивша съветска република провъзгласи своята независимост. През 1992 г. Филарет, който по това време беше митрополит от Московската патриаршия, се отцепи с голям шум от нея и беше низвергнат и отлъчен. В отговор Филарет се самокороняса с бялото було на "Киевски патриарх" - титла, която никоя православна църква в света не призна. Но Филарет, известен с буйния си характер и цветистия си език, не се смущаваше ни най-малко от това. Създадената от него "Киевска патриаршия" заграби - къде милом, къде силом - доста храмове от каноничната църква, сближи се с властта в лицето на няколко украински президенти и поддържаше топли връзки с повечето разколнически и непризнати "църкви" и "синоди" в православния свят - в това число и с тъй наречения алтернативен синод на разколническия "патриарх" Пимен в България.

Другата разколническа група, която съществуваше през тези години, т. нар. УАПЦ, възхожда към група украински свещеници, които през 1921 г. се самопровъзгласяват за епископи. В Православната църква само епископ може да ръкоположи епископ - тази дълга верига на приемственост може да се проследи чак до светите апостоли, които на свой ред са получили пълномощията си от Христос. Ето защо от гледна точка на православното богословие УАПЦ не е притежавала никога епископска и свещеническа благодат. През декември 2018 г. двете групи с благословията на цариградския патриарх Вартоломей се сляха на специален "обединителен" събор в една "голяма" църква, която скоро след това бе провъзгласена от Фенер (Цариградската патриаршия в Истанбул) за "автокефална" (независима) украинска църква. Каноничната Украинска православна църква начело с Киевския митрополит Онуфрий и православните църкви по света (с изключение на Фенер) не признаха новата църковна структура и не изпратиха свои представители на интронизацията на нейния глава - Епифаний Думенко.

Епифаний Думенко беше избран и назначен от фактическия създател на новата църква - цариградския патриарх Вартоломей - като компромисна, примиряваща фигура. Филарет, известен със своята надменност, грубост, властнически стил, си беше спечелил много врагове дори сред самите разколници. Дейците на "УАПЦ" бяха категорични, че няма да влязат в новата структура, ако Филарет стане неин глава. Разбира се, самият Филарет имаше други планове. Задкулисните преговори и пазарлъци продължиха с месеци. Освен това, патриарх Вартоломей държеше новата църква да му се подчинява и да го признава за свой глава - нещо, което правеше абсолютно неприемлива "патриаршеската" титла на Филарет. Филарет, естествено, не се съгласяваше с това. Най-после след всичките пазарлъци и умувания се стигна до странно компромисно решение - новата църква ще се води за "митрополия" начело с "митрополита" Думенко, но Филарет ще си остане "почетен патриарх" (!). Така бе създадена тази странна и чудновата двуглава структура с двама водачи, която мнозина украинци окачествиха като "двуглавата ламя" на съвременна църковна Украйна.

Никой сериозен наблюдател не се съмняваше, че противоречията в "двуглавата ламя", позатихнали за известно време, няма да избухнат пак. Така и стана. Филарет и Думенко вече открито се борят за власт и си дърпат новата църковна структура от ръцете. Както се оказа, Филарет изобщо не признава "митрополитския" характер на новото обединение. Наскоро той заяви: "ПЦУ е призната официално от цариградския патриарх. Но в Украйна съществува Киевска патриаршия. Нас не ни задоволява статутът на митрополия. Ние съществуваме повече от 25 години като патриаршия. Патриарсите ни са избирани от народа. Патриарси, не митрополити! Ето защо за Украйна ние сме патриаршия. А за външния свят, т.е. за православния свят, ние сме Киевска митрополия".

Противоборството между "почетния патриарх" Филарет и номиналния водач Епифаний Думенко се засили особено през последните седмици. По данни на украинския портал "Вести" двамата вече са минали към размяна на тежки удари. Думенко се опита да превземе управителните органи на новата църква, като окупира техните помещения (там се намира щабът на Филарет). В отговор Филарет оряза бюджета му. "В ПЦУ е създадена неформална коалиция, в която влизат Епифаний, Зоря и Симеон (бившият митрополит Виницки от каноничната църква) - заяви пред "Вести" източник от църковните среди. - Тази коалиция се опитва да унищожи Филарет".

Публичната активност на "почетния патриарх" е, напротив, минимална. Но неофициално той действа безогледно и твърдо. По данни на "Вести", Филарет е успял да спаси собствения си офис на ул. "Пушкин" в Киев от окупацията, подготвяна от "коалицията" на Епифаний. "Ставаше дума именно за опит за силова окупация и Филарет успя да се защити", съобщава порталът "Украйна нова". Освен това и самият той нанесе сериозен удар на Епифаний, лишавайки го от финансиране. Независимите източници, цитирани от медията, потвърдиха "орязаната дажба" на номиналния глава на ПЦУ. За конфликта между Филарет и Епифаний се знае много добре и в президентския дворец. "Президентът [Порошенко] два пъти събираше двамата в кабинета си, опитваше се е да ги примири, но безрезултатно", съобщава източникът, цитиран от медията. Между другото, най-"автокефалната" част на новото обединение - бившата УАПЦ - заема твърда позиция в конфликта. "На богослуженията в храмовете на УАПЦ сега не споменават Епифаний, а само цариградският патриарх Вартоломей като глава на църквата", казва той.

На 10 май украинската информационна агенция ТСН съобщи, че Филарет смята да възстанови своята стара църковна структура - "Киевската патриаршия", която съществуваше преди обединителния събор през декември 2018 г., и по този начин да зачертае резултатите му. Почти всички епископи на ПЦУ са получили покани за среща от името на "патриарха" Филарет. Поканите са написани на официални бланки с логото на "Киевската патриаршия". В тях Филарет кани архиереите на "братска беседа". Филарет потвърди, че не смята "Киевската патриаршия" за ликвидирана, съобщава ТСН. "Киевската патриаршия може да бъде ликвидирана само от онзи, който я е създал", заяви той. Епифаний, от своя страна, призна, че е в конфликт с Филарет. На "братската беседа" той не е поканен.

Разколът в разкола продължава.


Руска православна църква в София  /АМ/