Областната администрация в Силистра е търсен партньор, казва областният управител Ивелин Статев

BOBSTH 06:30:01 13-04-2019
AM1529BO.006 06:30
Силистра - областен управител - интервю
Областната администрация в Силистра
е търсен партньор, казва областният
управител Ивелин Статев
Силистра,13 април /Пеню Николов, БТА/
Областната администрация в Силистра е търсен партньор, казва в интервю за БТА областният управител Ивелин Статев. Наскоро бяха отбелязани 20 години от създаването на Областната администрация в Силистра. Ивелин Статев коментира доказана ли е функционалността на това звено от държавните структури и как то се утвърждава, кои са работещите стратегии за развитие на областта, постиженията в различните сфери, както и координацията между институциите.
Ивелин Статев е роден на 16 декември 1970 г. в Силистра. Завършил е средно образование в ТМТ "Владимир Комаров" в родния си град, висше образование във ВВОВУ "Васил Левски" - Велико Търново. Работил е в Българската армия (1989-1996 г.) и в МВР (1997-2014 г.), няколко години като директор на ОДМВР Силистра (2009-2013 г.). От 2015 г. близо две години е бил главен секретар на Областната администрация в Силистра, а от май 2017 г. е назначен за областен управител на област Силистра. Семеен, с две деца.
Следва цялото интервю:
Въпрос: Господин Статев, кое според вас е най-важното от стореното през 20-те години на съществуване на Областната администрация в Силистра?
Отговор: Институцията "Областен управител на област Силистра" е в действие от 1999 г. и е една от 28-те в страната. Създадена е с Указ номер 1 от 5 януари същата година на Министерския съвет на Република България, обнародван три дни по-късно в бр. 2 на "Държавен вестник". Указът утвърждава границите на областта - 7 общини от Крайдунавска Добруджа със 119 населени места, идентични с просъществувалия от 1959 г. до 1987 г. Силистренски окръг, управляван от избираем Окръжен съвет.
Функциите и отговорностите на Областния управител като териториален орган на изпълнителната власт в областта с обща компетентност са регламентирани, освен в Конституцията на Република България, още в 4 кодекса, 58 закона и 49 подзаконови нормативни актове (правилници и наредби).
Работата ни е на базата на Закона за държавния служител, на основата на който е в действие Устройствен правилник на областните администрации. Съгласно Чл. 29. (1) от Закона за администрацията, областният управител е едноличен орган на изпълнителната власт в областта, осъществяващ държавното управление по места и осигуряващ съответствие между националните и местните интереси при провеждане на регионалната политика.
През изминалото време с 8 правителства са работили 12 областни управители на Силистра - представители на 6 политически сили. Пръв областен управител е д-р Петко Енчев, след него изпълняващ длъжността е Димитър Маринов, следват инж. Цанка Атанасова, Пепа Добрева - също изпълняващ длъжността, Петко Добрев, Светлана Великова, д-р Владимир Янков, Николай Димов, Алтимир Адамов - изпълняващ длъжността, Насуф Насуф, Стоян Бонев и отново Петко Добрев. За всички на тържеството, проведено на 26 март 2019 г. заедно с откриване на изложбата "140 години Учредително събрание и Търновска конституция", предоставена от Народното събрание на Република България, бе предвиден специален възпоменателен плакет и някои от тях дойдоха лично, за да участват в празника, за което им благодаря.
Чрез мултимедийна презентация с над 300 снимки и копия на публикации в местни издания разказахме за дейността на моите предшественици на поста по време на честването на 20-ата година на Областната администрация в Силистра. От 2011 г. имаме и свой сайт в интернет, където се публикуват актовете на областния управител, документите и новините.
През 20-те години на институцията е извървян дълъг път, включително и за осъществяване заедно с общините от областта, на различни идеи и проекти: от първа копка до откриване на Фериботния комплекс, който, за съжаление, от 2012 г. насам е без концесионер и в момента предприемаме различни стъпки, за да влезе отново в действие; реализирани бяха важни за региона инфраструктурни обекти като Регионално депо за твърди битови отпадъци в Силистра, както още газификация на Силистра и съседни населени места. През всичките тези години не е спирало лобирането за евентуално съоръжение през р. Дунав при Силистра - Кълъраш, независимо че това изцяло зависи от междудържавни решения.
В Областната администрация са реализирани също два проекта за повишаване на квалификацията на служителите. През 2010 г. наш проект с екологично и културно съдържание е награден в Брюксел. Липсата на възможност за съфинансиране от страна на областните администрации обаче не ни позволява да бъдем още по-активни участници в трансгранични проекти.
Все по-често от съседна Румъния и институции, включително от доказали се във времето неправителствени организации, до Областната администрация пристигат покани за участие в техни проекти или форуми. През месеците януари и февруари т.г. осъществихме две работни срещи с Окръжния съвет в Кълъраш за оформяне на общи теми, по които може да се работи в следващия програмен период след 2021 г.
По подобен начин чрез посещение на Областната администрация в окръг Констанца възстановихме общуването между двете институции, обменяйки полезна информация за съответните територии. Включихме се в международната земеделска група Русе - Гюргево, дело на Асоциация "Данубиус", в която участват и колегите от Областната администрация в Русе. Така заложихме тенденции за още по-активно и резултатно трансгранично сътрудничество в областта на икономиката и културата в името на бъдеща съвместна дейност.
Въпрос: Кои са работещите стратегии за развитие на Силистренска област?
Отговор: Най-обхватна е Стратегията за развитие на област Силистра (2014-2020), приета през 2013 г. от председателствания от мен Областен съвет за развитие, като по нея през 2018 г. е приет междинен доклад с последващ актуализиран документ. Други актуални областни стратегии с различно съдържание са за подкрепа за личностно развитие на децата и учениците в област Силистра (2019-2020), за развитие на социалните услуги (2016-2020), за интегриране на ромите, за подобряване на безопасността по пътищата и други.
Стратегиите са изготвени след предварителна работа в общините, откъдето е извлечена необходимата информация, за да бъде изготвен документ за областно ниво. Всяка година оформяме Областен културен календар, който предоставяме на Министерството на културата и някои от събитията в него имат финансовата подкрепа на държавата.
Въпрос: Кои постижения в сферата на икономиката, културата и в други сфери в област Силистра смятате, че ни представят добре на национално ниво и пред света?
Отговор: По различни причини и обстоятелства област Силистра не е сред най-развитите в икономическо отношение области - не повече от 4 са предприятията с над 250 работни места. Най-големите работодатели са общините и някои регионални звена (ОДМВР, ВиК ООД). Добър пример за инвестиция през последните години има в Дулово в лицето на "Каолин" ЕАД, в изграденото пристанище на АДМ в Силистра и др. В действие са над 30 земеделски кооперации. Все още не са достатъчни предприятията в хранително-вкусовата промишленост (налични са 3 фирми за преработка на месо, както и 3 свинекомплекса), но засега европейските програми не създават достатъчно възможности в това отношение.
На територията на областта е уникалната Станция по кайсията, която вече е част от голямо държавно предприятие. В това отношение продължава частната инициатива в различни общини за създаване на нови масиви с овощни насаждения. В Дулово е една от водещите в страната фирми в сферата на производството и търговията със семeна и ядки. Поне 5 са работещите за износ мандри в общините Алфатар, Ситово, Тутракан и др.
По отношение на културата - в региона имаме държавен Драматично-куклен театър, 8 са музеите - в Силистра, Тутракан, Дулово и Сребърна, като тези за лодкостроенето в Тутракан и природо-научният в Биосферния парк "Сребърна" са без аналог; два са Туристическите посетителски центрове - в Тутракан и в Кайнарджа. Действащи са 106 читалища, в които има 85 библиотеки.
Въпрос: Вашите впечатления за състоянието на координацията между институциите, както и взаимодействието с местната законодателна и изпълнителна власти?
Отговор: Трябва да се знае, че като едноличен орган за провеждане на държавната политика в областта, областният управител има функциите на координатор на работата на органите на изпълнителната власт и на техните администрации на територията на областта, осъществявайки взаимодействието им с местната власт. Реално неговата задача е да осигурява съответствие между националните и местните интереси, организирайки разработката и изпълнението на областни планове, стратегии и програми за регионално развитие.
Това става чрез взаимодействие с органите за местно самоуправление и местна администрация, работещи по различни закони и най-вече по Закона за местното самоуправление и местната администрация. Областният управител упражнява контрол по законосъобразността на актовете и действията на органите на местното самоуправление и местната администрация (законосъобразност на актовете на общинските съвети и на кметовете на общини) - през 2018 г. няма забележка към нито един кметски акт, но са върнати 8 решения на общински съвети в областта.
Общото ми впечатление е, че има резерви в подобряване на взаимодействието между отделните властови институции - спазване на срокове, навременно подаване на информация при общуване с министерства, при осигуряване на присъствие в провеждани регионални форуми, както и в хода на решаване на текущи проблеми. Аз или представител на моя екип винаги се отзоваваме да станем част от възможностите за решаване на местни и регионални проблеми. През последните години от страна на Областната администрация няма отклонена покана за присъствие на организирано от друга институция събитие, независимо от неговото съдържание.
Със специални послания сме уважили стотици поводи и чествания на културни институти, училища, социални организации, общини и регионални звена. Често сме домакини на работни срещи на някои от тях, което е полезно за участниците, защото е форма на подкрепа.
/АМ/