Около 90 процента от автобусите на градския транспорт трябва да са нови през 2019 г., каза в интервю за БТА Дончо Барбалов

Около 90 процента от автобусите на градския транспорт трябва да са нови през 2019 г., каза в интервю за БТА Дончо Барбалов

BOBSTH 12:06:31 18-12-2018
AM1205BO.001
Дончо Барбалов - интервю - транспорт

Около 90 процента от автобусите на градския транспорт
трябва да са нови през 2019 г.,
каза в интервю за БТА Дончо Барбалов


Правец, 18 декември /Антоан Николов, БТА.
В резултат от усилената подмяна и обновяването на градския транспорт, около 90 процента от превозните средства трябва да са нови през 2019 г., което е положително. От друга страна това, което предвиждаме, е да работим по осигуряването на довеждащ транспорт до метрото, защото би било много по-удобно при пускането на новата метролиния да можем да предложим на хората лесен достъп до новите метростанции. Това каза в интервю за БТА заместник-кметът по направление "Финанси и стопанска дейност" на Столична община Дончо Барбалов, който в момента временно изпълнява длъжността и на заместник-кмет по транспорта в общината, както и по направление "Столично общинско здравеопазване".
Дончо Барбалов добави, че рамките на цялата тази промяна и обновяване на градския транспорт се търсят начини и за отговаряне на нуждите на хората за повишаване на честотата по някои линии. Но цялостният анализ още не е приключил. На практика може да работим по довеждащ транспорт, нови линии на метрото, нови превозни средства, отбеляза той.

Следва цялото интервю:

Въпрос: Проектобюджетът на Столична община за 2019 г. е 1 милиард 623 млн. лева. Казахте за какво са предвидени тези средства. За какво обаче няма да достигнат?
Отговор: Това, което имат колегите в различните направления, е много по-голямо от възможността на общината да финансира в рамките на една година. На практика списъкът от обекти е почти двойно по-голям. Затова при подготовката на бюджета от лятото започваме разговори и дискусии, за да се опитаме това, което наистина е най-важно, да бъде финансирано. Така че във всяко направление бихме могли да направим в повече, но в рамките на бюджета, с който разполагаме, това е максимумът, който бихме могли да постигнем.

Въпрос: Казахте, че основното перо от разходите е предвидено за транспорта. Вие вече отговаряте и за този сектор. Освен модернизацията на градския транспорт, предвиждате ли и да закупите повече автобуси за линиите, където те се движат на по-големи интервали? Давам пример с линията на автобус номер 9, по която вече се движат нови електробуси, но рейсовете се движат на по-големи интервали.
Отговор: На практика една трета от бюджета на общината са точно инвестиции. Що се касае до градския транспорт, в резултат от усилената подмяна и обновяването на градския транспорт, около 90 процента от превозните средства трябва да са нови през 2019 г., което е положително. От друга страна това, което предвиждаме, е да работим по осигуряването на довеждащ транспорт до метрото, защото би било много по-удобно при пускането на новата метролиния да можем да предложим на хората лесен достъп до новите метростанции. Естествено, в рамките на цялата тази промяна и обновяване, се търсят начини и за отговаряне на нуждите на хората за повишаване на честотата по някои линии. На други места може би и да разреждаме. Но цялостният анализ още не е приключил. На практика може да работим по довеждащ транспорт, нови линии на метрото, нови превозни средства.

Въпрос: Очаква ли се увеличение на цената на билета за еднократно пътуване или на абонаментите карти?
Отговор: Не, в момента това не се обсъжда.

Въпрос: Какво показват разчетите от увеличението на билета на градския транспорт от 1 лв. на 1,60 лв.? Това 60-процентно увеличение допринесе ли за постъпването на повече приходи в общината или се повиши закупуването на абонаментни карти?
Отговор: Има увеличение в приходите. Мисля, че беше в порядъка на около 10-15 млн. годишно. Но това, което беше целта на промяната, която се постигна, е увеличаване на броя на закупуването на абонаментните карти. Особено след намаляването на цената на абонаментната годишна карта на 365 лв. има много голям брой закупени абонаментни карти.

Въпрос: По време на презентацията на бюджета казахте, че и догодина ще има нощен градски транспорт. Имате ли вече данни какво е ползването му през 2018 г.?
Отговор: Имаме данни, че за 6 месеца средно около 15 000 човека са се възползвали от градския транспорт по различните линии. Някои се ползват повече, някои по-малко. Но едно от важните неща, които трябва да направим, е да популяризираме това, че има такъв транспорт, за да могат хората да имат лесен достъп до неговия график, за да може да го ползват. Броят на хората, които го ползват, може би не изглежда голям, но все пак говорим за една нова услуга, която стартира само преди 6 месеца.

Въпрос: От колко хора трябва да се ползва нощният градски транспорт, за да съществува и в бъдеще?
Отговор: Надяваме се значително да се увеличи броят на ползващите го. Би било добре да се удвои. Но сега важното е да видим тенденцията, да го направим по-популярен и мисля, че пътниците сами ще дойдат. Просто трябва да знаят, че го има и че е удобен за хората.

Въпрос: Приходите от синята и зелената зона за паркиране в София не постъпват в бюджета на Столична община. В същото време улиците, които се ползват за паркиране, са общинска собственост.
Отговор: Има уредена наредба на Столичния общински съвет, има договор между общината и Центъра за градска мобилност, където точно това е уредено. Ангажиментите на Центъра за градска мобилност са по администриране на синята и зелената зона. Общината предоставя площите, но Центърът за градска мобилност ги администрира и осигурява за спазването на правилата за паркиране в тези зони.

Въпрос: Но приходите не постъпват в общината?
Отговор: Не, приходите постъпват в Центъра за градска мобилност, с които се покриват разходите на центъра и се ползват също за ново знаково стопанство, ремонтират се тротоари, така че се ползват за неща, свързани с уличната мрежа.

Въпрос: Тъй като в някои западни столици подобни зони вече са премахнати, като за сметка на това са изградени подземни или надземни паркинги. Причината за това е, че тези зони се правят в платната за движение на автомобили и това пречи на трафика. Обмисля ли се подобен вариант и за София?
Отговор: Това е една сериозна инвестиция, която ние ще направим, но ще отнеме много време, за да може наистина да се види голям ефект от такива инвестиции. Това, което може да се направи, е да търсим форми на публично-частно партньорство, където с помощта на частния сектор да бъдат изграждани такива паркинги, за да може да се намали натиска върху паркирането на улиците. /АМ/