Изпълнителна и местна власти декларираха своята безкомпромисност по отношение на качеството в строителство

BOBSTH 12:32:32 26-09-2018
AM1229BO.003
строителство - форум - обобщение
Изпълнителна и местна власти
декларираха своята безкомпромисност
по отношение на качеството в строителство
София, 26 септември /Екатерина Тотева, БТА/
Изпълнителна и местна власти декларираха своята безкомпромисност по отношение на качеството в строителство по време на дискусионен форум "Строителството през 2019 г. - перспективи и предизвикателства".
"Няма да си позволим да платим и един лев от обществените средства за работа, която не е добре свършена", заяви столичният кмет Йорданка Фандъкова. "Няма да правим компромис с качеството на изпълнение", подчерта и министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова.
Когато строиш магистрала в полето е трудно, но там се работи спокойно, за разлика от строителството в града, което става пред очите на възложителите - гражданите, обърна се Фандъкова към деловите среди. Тя призова бранша към отговорно строителство. В София отдавна не залагаме процедурите по най-ниска цена, търсим компании с капацитет. Плащаме редовно, затова изискваме да се работи качествено, заяви Фандъкова и се обърна с молба към строителния бизнес да не се захваща с проекти, които са над капацитета им и да се налага да се местят бригади от един на друг обект.
Като обем публично финансиране за строителния бранш,
картината изглежда по-скоро светла
Вицепремиерът Томислав Дончев заяви, че като обем публично финансиране за строителния бранш, картината изглежда по-скоро светла като перспектива.
До 2023 г. само от средства от ЕС за инфраструктура ще се разходват не по-малко от милиард и половина лева на година, като се добавят и всички останали източници с публичен характер, тази сума ще се удвои, изтъкна Дончев. Ако сега, на годишна база, изразходваме за строителство и рехабилитация на пътища от бюджетни източници малко над 300 млн. лева, след въвеждането на тол системата амбицията е тази сума да се утрои, допълни Дончев. Той напомни, че програмният период завършва през 2023 г. и изтъкна, че оттук нататък обемът пари на годишна база ще се увеличава. Такава е характеристиката на кривата на плащанията, допълни Дончев.
Аз очаквам до 2029 г. като абсолютна стойност европарите, които се разходват, включително и за инфраструктура, да бъдат със сходен и дори малко по-голям дял, познавайки добре преговорите за следващите финансова рамка, заяви вицепремиерът. Същевременно той напомни, че делът на европейските пари от публичните инвестиционни разходи ще става все по-малък и подчерта, че стойността ще се запази. По думите му е нормално изразходването на европейски средства да е съпътствано с увеличение на бюджетните разходи, включително и за инфраструктура.
Вицепремиерът изтъкна пред деловите среди необходимостта от тяхното участие в проекти, за да има повече, включително и публична инфраструктура, изградена на база частно финансиране и заяви, че където частният сектор има интерес да изгради съоръжения, от които да има печалба, държавата не бива да се меси. Сред такива проекти той посочи изграждането на места за паркиране, търговски площи, спирки, спортни съоръжения. БВП е над 100 милиарда, близко до тази сума са и вложенията в банките, като обем тези пари са достатъчни, изтъкна Томислав Дончев.
По темата за облекчаването на административните процедури вицепремиерът съобщи, че се подготвят нормативни промени, с които да се съкратят сроковете за присъединяването към електрически мрежи.
Необходима е мобилизация
на строителния бранш
Илиян Терзиев, председател на УС на Камарата на строителите в България, подчерта на форума, че за сектора следващата година е ключова в рамките на програмния период 2014 - 2020 г. През 2019 г. се очаква да започнат големи инфраструктурни проекти в пътния и екологичния сектор, а това налага мобилизация на бранша, отбеляза той. Сред проблемите пред сектора Терзиев посочи сериозна липса на кадри.
2019 г. ще е ключова
за пътното строителството
Министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова посочи, че 2019 г. ще е ключова за пътното строителството, защото тази година министерството е дало "зелена светлина" на проекти за близо 3 милиарда лева, чиято реализация ще продължи през следващите години. Тя каза, че ще продължи изграждането на магистрала "Хемус", като прогнозите са отсечката от Ябланица до "Боаза" да е готова през есента на 2019 г. Върви строителството на участъка Белокопитово до Буховци, а до края на тази година ще бъдат обявени обществени поръчки за още два участъка - от "Боаза" до разклона за Плевен и Ловеч и останалите около 85 километра до връзката с пътя Русе - Велико Търново, каза министърът.
За магистрала "Струма" АПИ вече обяви поръчка за участъка през Кресненското дефиле посока София, напомни министър Аврамова. Продължава работа в участъка Кресна - Сандански, който ще е готов до края на строителния сезон, както и на участъка Благоевград - Крупник. Край Благоевград работата е спряна заради древното селище, за което се очаква становище на експертния съвет за опазване на недвижимото културно наследство, с което пътната агенция ще се съобрази.
През следваща година се очаква напредък по проектите за скоростния път Видин - Ботевград, магистралата Русе - Велико Търново, тунелите под Шипка и Петрохан, магистрала "Черно море", каза министърът.
Имаме политическа воля част от тези проекти да бъдат изградени с публично-частно партньорство, което, заедно с очакваните приходи от въвеждане на тол системата, ще реши въпроса с финансирането на обектите, каза министър Аврамова и посочи, че общата прогнозна стойност на тези обекти е над 3 млрд. лева.
Министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова информира още, че по оперативна програма "Региони в растеж" ще се работи по над 400 инфраструктурни проекта през 2019 г. за подобряване на градската среда, за транспортната и образователната инфраструктури.
През 2019 г. в София отново
ще има много работа
През 2019 г. в София отново ще има много работа, обеща кметът на София Йорданка Фандъкова на бизнеса и заяви, че в града има повече работа, отколкото строителите могат да понесат и затова "е важно да си правим сметката".
Столичният кмет напомни, че ще продължи работа по стратегическите проекти, финансирани с евросредства. Най-важният от проектите е този за метрото, като следващата година се очаква да бъдат пуснати в експлоатация първите осем километра от трета линия на метрото и в началото на 2020 г. и останалите четири километра. С третата линия на метрото се спестяват около 90 000 тона вредни емисии годишно, напомни кметът на София Йорданка Фандъкова.
/АМ/