Форум за овладяването на българския език в контекста на езиковата ситуация в община Силистра се проведе днес

Форум за овладяването на българския език в контекста на езиковата ситуация в община Силистра се проведе днес

BOBSTH 15:23:31 15-03-2018
RM1522BO.025
Силистра - български език - форум

Форум за овладяването на българския език в контекста на езиковата ситуация в община Силистра се проведе днес


Силистра, 15 март /Пеню Николов, БТА/
"Овладяването на българския език в контекста на езиковата ситуация в община Силистра" бе темата на проведения днес в Силистра общински форум.
Организатори на проявата са Силистренската община, Регионалното управление по образованието и силистренският филиал на Русенския университет "Ангел Кънчев".
Проявата е част от планирани дейности в годишния план за изпълнение на Стратегията за подкрепа за личностно развитие на децата и учениците в общината и по проект "Мога и успявам", финансиран от Центъра за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства. Целта е да се очертаят факторите, въздействащи за владеенето на официалния български език и да се потърсят възможности за подобряване на езиковата култура на учениците.
Според доц. д-р Илияна Горанова - автор на встъпителния доклад на форума - темата не е нова, но е актуална, защото езиковата култура на подрастващите, а и не само тяхната, намалява с всяка година. "Езиковата култура е онова нещо, което се овладява предимно чрез изучаването на българския език, а резултатността от обучението по български език зависи от това в какви условия се реализира", смята доц. Горанова. Според статистиката през 2016 година Силистренска област е била на 28 , а през 2017 - на 27 място по резултати от държавен зрелостен изпит. Според статистиката от преброяването българският език не е майчин за една трета от подрастващите до деветнайсетгодишна възраст. По думите на доц. Горанова езиковата ситуация е такава, че може би се налага някои приоритети в образованието да бъдат преосмислени. "Търся една ниша за работата на учителите да се направят варианти на учебно съдържание, което да бъде валидно за онези ученици, за които българският език не е майчин", каза доц. Горанова.
Представени бяха доклади за условията за овладяването на българския език, заложени в нормативните документи в образователната сфера /пети - седми клас/, за тематичното планиране на обучението по български език в пети клас, за използването на приказката при овладяването на българския език в подготвителна група, за добри практики за овладяването на българския език чрез средствата на професионалното образование.

/РУМ/