Когато творчеството среща силното предизвикателство на времето
AV 17:06:31 16-02-2022
MM1703AV.001
дизайнер - успех
Когато творчеството среща силното предизвикателство на времето
София, 16 февруари (Мария Матеева, БТА)
Тя е малка, крехка и първата среща с нея изобщо не
предполага силния и борбен характер, който притежава.
Упорита креативна млада жена. Катя Лозанова.
Първото ми докосване до нейния талант на дизайнер беше през невероятната й способност да превърне позахабен стар апартамент, почти без средства, само с усет и око за красивото и удобното, в уютно семейно гнездо за млади хора, отдадени на работата и интересите си. В този дом веднага се усещаше духът, животът, любовта се излъчваше от всеки мъничък детайл.
Любов и страст лъхат и от работата на Катя. Тя е завършила колеж по дизайн, бакалавър е по сценография и магистър по дизайн от НБУ. Още като студентка работи в ателие за кино- и театрални костюми, прави облекла за рекламни клипове, изявява се в известна дизайнерска платформа и с лични дрехи, някои от които излага и в галерии и предлага за продан.
Креативната й натура се разгръща с още по-голяма сила в малкото й лично ателие - "Гизда", с което през 2017 започва и проспериращият й днес личен бизнес. Първоначално единични бройки изчистени, артистични модели. Противно на очакванията, които налага името на ателието, по дрехите няма орнаментика и етно елементи - практични, но и същевременно носещи собствен дух. Или да си гиздава /нагласена, издокарана/ без гиздила. Интересът към работата на Катя нараства, ателието се разширява с няколко помощници, но идва началото на 2020 с пандемията от коронавирус и браншът изпада в ступор, много шивашки ателиета, цели фабрики в стремежа си да оцелеят и да спасят работата си, съвсем конюнктурно се пренастройват за производство на защитни маски и други защитни средства, които стават изключително търсени. Встрани от модата и красотата....Поръчките при Катя изцяло замират.
Тук при Катя Лозанова проработва максимата, че всяка криза крие и шанс. Художественият усет не изоставя младата дизайнерка и й подсказва пазарната и творческа ниша и така се ражда изделие, станало само месец по-късно хит първо на международния пазар. Това е елегантна платнена качулка с прозрачен тънък пластмасов щит на цип. Осигурява 360-градусова защита и носи огромно творческо удовлетворение на авторката си - едновременно помощ за хората в усложнената обстановка, а и бизнесът е спасен. Не пропуска да подчертае, че в този натоварен период е получила много подкрепа и помощ и от приятел.
Катя не смята да разраства работата си до етап "конвейр". Не я блазни масовото производство, макар че при изработването на качулката, в един момент, поради валящите поръчки, се е наложило да включва дори и подизпълнителски фирми. Казва, дори, че представянето на колекции на подиум и срещата с потенциалните купувачи не я блазни толкова. Зарежда я самият процес на създаването на моделите. Индивидуализирането им. "Важно е дизайнът да решава проблем, да помага, а не да е просто поредната вещ. Да работим в хубава среда и работата да ни носи удоволствие, искам да усмихвам хората, казва Катя. Искам да пренасям хората в една по-красива, спокойна, тяхната лична и съкровена реалност".
Между другото, скромно и с леко неудобство, в края на разговора ни, споменава, че "защитната" качулка е стигнала до Smithsonian Designe Museum в Ню Йорк - в края на миналата година изделието е включено в експозиция на защитни средства, използвани през вековете по повод пандемични обстоятелства.
/ММ/
MM1703AV.001
дизайнер - успех
Когато творчеството среща силното предизвикателство на времето
София, 16 февруари (Мария Матеева, БТА)
Тя е малка, крехка и първата среща с нея изобщо не
предполага силния и борбен характер, който притежава.
Упорита креативна млада жена. Катя Лозанова.
Първото ми докосване до нейния талант на дизайнер беше през невероятната й способност да превърне позахабен стар апартамент, почти без средства, само с усет и око за красивото и удобното, в уютно семейно гнездо за млади хора, отдадени на работата и интересите си. В този дом веднага се усещаше духът, животът, любовта се излъчваше от всеки мъничък детайл.
Любов и страст лъхат и от работата на Катя. Тя е завършила колеж по дизайн, бакалавър е по сценография и магистър по дизайн от НБУ. Още като студентка работи в ателие за кино- и театрални костюми, прави облекла за рекламни клипове, изявява се в известна дизайнерска платформа и с лични дрехи, някои от които излага и в галерии и предлага за продан.
Креативната й натура се разгръща с още по-голяма сила в малкото й лично ателие - "Гизда", с което през 2017 започва и проспериращият й днес личен бизнес. Първоначално единични бройки изчистени, артистични модели. Противно на очакванията, които налага името на ателието, по дрехите няма орнаментика и етно елементи - практични, но и същевременно носещи собствен дух. Или да си гиздава /нагласена, издокарана/ без гиздила. Интересът към работата на Катя нараства, ателието се разширява с няколко помощници, но идва началото на 2020 с пандемията от коронавирус и браншът изпада в ступор, много шивашки ателиета, цели фабрики в стремежа си да оцелеят и да спасят работата си, съвсем конюнктурно се пренастройват за производство на защитни маски и други защитни средства, които стават изключително търсени. Встрани от модата и красотата....Поръчките при Катя изцяло замират.
Тук при Катя Лозанова проработва максимата, че всяка криза крие и шанс. Художественият усет не изоставя младата дизайнерка и й подсказва пазарната и творческа ниша и така се ражда изделие, станало само месец по-късно хит първо на международния пазар. Това е елегантна платнена качулка с прозрачен тънък пластмасов щит на цип. Осигурява 360-градусова защита и носи огромно творческо удовлетворение на авторката си - едновременно помощ за хората в усложнената обстановка, а и бизнесът е спасен. Не пропуска да подчертае, че в този натоварен период е получила много подкрепа и помощ и от приятел.
Катя не смята да разраства работата си до етап "конвейр". Не я блазни масовото производство, макар че при изработването на качулката, в един момент, поради валящите поръчки, се е наложило да включва дори и подизпълнителски фирми. Казва, дори, че представянето на колекции на подиум и срещата с потенциалните купувачи не я блазни толкова. Зарежда я самият процес на създаването на моделите. Индивидуализирането им. "Важно е дизайнът да решава проблем, да помага, а не да е просто поредната вещ. Да работим в хубава среда и работата да ни носи удоволствие, искам да усмихвам хората, казва Катя. Искам да пренасям хората в една по-красива, спокойна, тяхната лична и съкровена реалност".
Между другото, скромно и с леко неудобство, в края на разговора ни, споменава, че "защитната" качулка е стигнала до Smithsonian Designe Museum в Ню Йорк - в края на миналата година изделието е включено в експозиция на защитни средства, използвани през вековете по повод пандемични обстоятелства.
/ММ/