Друзила Фоер - един културен, социален, а защо не и политически феномен
AV 13:46:31 05-02-2022
GG1343AV.003
Италия - култура
Друзила Фоер - един културен, социален, а защо не и политически феномен
София, 5 февруари /Габриела Големанска от БТА/
Тя е висока, слаба, с черти на модерна благородничка, с гъста бяла чуплива коса с лек сивкав оттенък. Тя е вродено елегантна, независимо с какво е облечена. По излъчване напомня на Грета Гарбо, Марлене Дитрих, Ванеса Редгрейв, Мерил Стрип, Фани Ардан, Мариса Паредес и Кейт Бланшет, взети заедно, но същевременно тя е уникална. Тя има невероятно чувство за хумор и владее самоиронията до съвършенство. Това е Друзила Фоер, която в четвъртък се превърна в истинска сензация на фестивала в Сан Ремо и която от 10 години е един творчески и социален феномен в Италия.
Друзила Фоер е актриса и певица, участвала в редица популярни италиански телевизионни програми, като "Шоуто трябва да спре" по телевизия Ла Сетте, шоуто на известния телевизионен водещ Маурицио Костанцо, шоуто "Република на жените" по телевизия Рете куатро. Друзила Фоер е имала и рубрики и в радио програми. Тя беше и част от журито в риалити формата за алтернативни таланти "Страфактор", продължение на "Ексфактор" по телевизия Скай. Участвала е и във филма "Великолепно присъствие" на Ферзан Йозпетек. В театъра проби с постановката "Врагът Венера" на Димитри Милопулос, модерна трактовка на легендата за Психея и Ерос. В последните години Друзила Фоер обикаля сцените на различни театри с моноспектакъла си, смесица от музика, танци и иронични монолози, наречен "Елеганцисима". Заглавието не е с печатна грешка, а нарочно подбрано така, тъй като е вдъхновено от малка почитателка на Друзила Фоер, която имала проблеми с правилното произнасяне на думата елегантисима (elegantissima), която в превод от италиански означава супер елегантна. Именно в чест на детето Друзила Фоер решава да запази грешката в заглавието. Тя я мултиплицира дори в подзаглавието на автобиографичната си книга "Ти не познаваш срама (Моята елеганцисима история)", която се появи наскоро на книжния пазар.
Личният живот на Друзила е също толкова наситен с преживявания. Израснала в семейство на италиански дипломати от Флоренция, тя живее дълги години в чужбина, в Куба, САЩ, Франция, Белгия. По думите й името й Друзила идва от името на яхта, на която нейните баба и дядо са прекарали страстна любовна нощ. Друзила получава стабилно образование, но и е възпитана в духа на свободомислието. Тя с радост разказва спомени от детството си в Куба. В САЩ се жени за тексасец, който описва като ужасен и когото изоставя почти веднага след брака. После открива магазин за винтидж стоки в Ню Йорк, където нейни клиенти са все знаменитости, като например Тина Търнър. След това заминава за Белгия, където се жени за потомък на знатна фамилия - Ерве Фоер. Когато той умира, тя запазва фамилното му име и се прибира в родната Флоренция, където има племенник, специалист по татуировките, който я въвежда в артистичните среди. Така започва и творческата кариера на Друзила в Италия.
Днес освен изявите в медиите и на сцената, Друзила Фоер има свои канали във Фейсбук и ЮТюб, където редовно публикува скечове, които се гледат от десетки хиляди хора. Те са винаги забавни монолози, или по-точно мними диалози по телефона с разнородни събеседници, в това число и политици. Чрез тях Друзила Фоер успява по много елегантен начин, боравейки изкусно със самоиронията, да разкритикува някои стереотипи в италианското общество, но и да се противопостави ненатрапчиво на някои неща, като например на хомо и трансфобията, на отхвърлянето на онези, които не се вписват в пределите на така наречената нормалност, на схващането на някои хора, че жените, станали обект на домашно насилие или на сексуално посегателство, сами са си виновни и др.
Всичко това звучи като обикновена биография на шоудива в една страна - Италия - в която феноменът на шоугърлите с разнородни таланти, пробиващи в телевизията и достигащи накрая в политиката (като Мара Карфаня), е често явление. Уникалното в случая с Друзила Фоер е, че въпреки, че тя е много известна и че в четвъртък буквално превзе сцената на фестивала на италианската песен в Сан Ремо, въпреки че в последно време тя е навсякъде, от радиото, до театралните сцени и до телевизионните студия, тя не съществува.
Защото Друзила Фоер е всъщност плод на богатото въображение на 55-годишния Джанлука Гори, фотограф и актьор от Флоренция. За личния живот на Гори се знае малко, но е ясно, че не е нито хомосексуален, нито бисексуален, нито транссексуален. В едно от малкото интервюта, които дава, през 2017 г. Джанлука Гори разказва, че образът на Друзила Фоер е изкристализирал в мислите му преди повече от 10 години, когато той е бил в търсене на роля, с която да се наложи в изкуството. Този образ бил толкова ясен, че постепенно го е погълнал и се е превърнал в алтер его на Джанлука Гори. Днес този персонаж е буквално действителна личност, от която се взимат интервюта и която е канена на водещи прояви, към която всички се обръщат с името Мадам Друзила Фоер. И никой дори не прави опит да подчертае, че това е фиктивен персонаж.
Този феномен се забеляза и в третата фестивална вечер в Сан Ремо. Друзила Фоер бе поканена на феста като една от петте асистент водещи и тя се справи блестящо със задачата. В третата фестивална вечер тя произнесе монолог, както обикновено правят специалните гости на феста и съводещите. В него тя смело се обяви срещу особено популярната в съвременността дума многообразие, която се превърна и в модерно мото на политици от цял свят, особено в момент на предизборни кампании. Според Друзила Фоер терминът е неубедителен, в него има нещо сравнително, което де факто унифицира хората, затова трябва да бъде заменен от термина уникалност и към това трябва да се стремят всички - осъзнаване на своята собствена уникалност и овладяване на изкуството да се вслушаш и да приемеш уникалността на другия. Тази реч бе бурно аплодирана от зрителите, още повече че от Друзила Фоер се очакваше само да се ограничи до защита на правата ЛГБТ общността. Самата Друзила Фоер обаче в редица интервюта е споделяла, че не иска да бъде възприемана само като представител или защитник на ЛГБТ общността, а на всички, които поради някаква причина се чувстват отхвърлени от обществото, говорещо за многообразие, но страхуващо се от приемане на уникалността под формата на различие.
"Феноменът Друзила Фоер", попаднал сега и в светлината на международните прожектори, заради участието й във фестивала в Сан Ремо, поражда много размисли, и то не само за изкуството. В ерата на пандемията културни обекти, киносалони, театри, концертни зали останаха затворени с месеци. Изкуството се пренесе онлайн, постановките и посещенията на музеите станаха виртуални. Но още преди това интернет и социалните мрежи започнаха да превземат живота на хората до степен да променят традиционните форми на общуване. Тенденцията се задълбочи с пандемията, когато виртуалното доминираше в разгара на локдауните. Големите дигитални гиганти пък се впуснаха в развиване на метавселената. Всичко това, взето заедно, прави оцеляването на изкуството в досегашния му вид сложно и трудно. Ето защо в последно време започна търсене на нови формати, на размиване на жанровете, на появата на имерсивните форми на спектакъла. И насред това търсене "феноменът Друзила Фоер" е може би едно от решенията на проблема. При него изкуството излиза от сцената и се смесва с живота на обикновените хора или пък обратното обикновените хора са въвлечени, дори без да го осъзнават, в един спектакъл, когато лайкват клиповете на Друзила, когато коментират изявите й и когато дори пишат във Фейсбука страницата й: "Друзила трябваше да бъде номинирана за президент на Италия, за да може Италия да има най-после жена за държавен глава".
Самата Друзила Фоер (тоест Джанлука Гори) засега не казва дали експериментът ще продължи и в сферата на политиката. Но в някои от скечовете Друзила ловко напада представители на крайната десница. Така например в скеч с телефонен разговор с Матео Салвини, лидера на крайнодясната партия Лига, тя подигравателно се опитва да му даде съвети как да се доближи до народа. А когато през есента миналата година в Сената на парламента на Италия бе блокиран проектозакон, който предвиждаше наказания за прояви на трансфобия и на хомофобия, сенаторите аплодираха това. Но после в интернет се появи видео на Друзила Фоер, която мълчаливо аплодира пък сенаторите, което беше много по-ясна критика към тях, отколкото коментарите на политици, анализаторите, или на шоузвезди като Монескин или дори Лейди Гага.
След успешното представяне на Друзила Фоер в Сан Ремо се очаква кариерата й да бележи възход. Според някои коментатори монологът на Друзила Фоер от сцената на Сан Ремо е бил много по-съдържателен и смислен от изказванията на някои политици по време на едноседмичното зрелище, в което се превърна изборът на президент на Италия. Не бива да се забравя и, че когато през януари стана ясно, че Друзила Фоер е избрана за асистент водеща на фестивала в Сан Ремо, темата успя да засенчи полемиката, породена от решението на обединената десница в Италия да избере Силвио Берлускони за свой кандидат за президент. Впоследствие Берлускони се оттегли от надпреварата, но преди това се чуха призиви, че щом той е смятан за добър кандидат за президент въпреки полемиките и скандалите, свързвани с него, то Друзила Фоер би била също подходяща президентска кандидатура.
/Габриела Големанска/
/ГГ/
Снимки на Друзила Фоер в линка: https://bg-bg.facebook.com/drusilla.foer