Главният прокурор Иван Гешев: Никой не може да ми отговори на въпроса, защо да си подам оставката

Главният прокурор Иван Гешев: Никой не може да ми отговори на въпроса, защо да си подам оставката

AV 16:58:01 27-01-2022
GI1654AV.005
ЕС - България - законност - Иван Гешев - интервю

Главният прокурор Иван Гешев:
Никой не може да ми отговори на въпроса,
защо да си подам оставката


Брюксел, 27 януари /Николай Желязков, кор. на БТА/
Изготвил съм писмо до министъра на финансите, в което сме изложили становището на прокуратурата, че предлагаме да се извърши, да го наречем одит, от ЕК, на работата на специализираните структури - прокуратура и съдилища, каза в интервю за БТА главният прокурор Иван Гешев. Той посочи, че има основание да смята, че ЕК ще се отнесе положително към такова евентуално искане.
По думите му закриването на специализираните съд и прокуратура, както и реформата в КПКОНПИ, ще доведе до "безславен край на всички сериозни дела, които са внесени в съда" и освобождаване на "замразени 3 млрд. лева".
Главният прокурор потвърди, че по време на изслушването му днес пред евродепутатите от комисията по граждански свободи, правосъдие и вътрешни работи в Брюксел, е бил питан за досъдебното производство, познато като "Барселонагейт", и за разследването на снимките с кюлчета злато и банкноти евро, за които се твърди, че са от спалнята на бившия премиер Бойко Борисов. Главният прокурор е обяснил, че по двата случая се чакат молби за правна помощ и европейски заповеди за разследване от различни европейски страни. По думите му наблюдаващите прокурори по делата са посочили, че това е "основната причина те да не бъдат приключени до момента".

Следва пълният текст на интервюто с главния прокурор Иван Гешев:

Въпрос: Г-н Гешев, с какво бе полезно за България това изслушване в Европейския парламент днес?

Иван Гешев: За България беше полезно, и за българската прокуратура и съдебна власт, информирахме обективно ЕП за процесите и предизвикателствата, пред които е изправена България и българската съдебна система. Дадохме своята гледна точка. Този партньорски диалог е от полза и за двете страни, и е основополагащ за европейските ценности като разделение на властите, правова държава и човешките права.

Там изложих становището и анализа на прокуратурата, че в последната година са налице множество негативни тенденции и българската прокуратура се опасява, че са налице процеси, които ще доведат до реално отстъпление от постигнатите от България резултати в правосъдната дейност, съдебната система, в противодействието на престъпността, след приемането ни в ЕС. Заявих, съвсем отговорно, че с бързи крачки се връщаме към времената веднага след демократичните промени, което е изключително притеснително за българската прокуратура, защото цената за това нещо ще плащат българските граждани.

Освен хроничния проблем с корупцията по високите етажи се появяват и се възобновиха много проблеми, които смятахме за решени. Налице е бум на престъпността и видове престъпност, които смятахме за решени - като телефонните измами, битовите престъпления в малките населени места, кражби от домове и противозаконно отнемане на МПС. Това е факт, въпреки информацията, с която разполагаме от повечето прокуратури, така опитите, така статистиката на МВР да бъде нагласена по начин да изглежда, че тези процеси не съществуват.

Ние винаги сме призовавали за взаимодействие, а не срещу прокуратурата да се води война. Единственият враг на правоохранителните органи би следвало да е престъпността. Ние получаваме заплати от българските граждани, за да решаваме тези проблеми, а не за да воюваме помежду си.


Въпрос: Очакваше се на днешното заседание да Ви питат за "Барселонагейт", за снимките на кюлчета злато и промените, които се готвят в системата на българското правосъдие. Оправдаха ли се тези очаквания?

Отговор: Това, което ми зададоха като по-конкретни въпроси за тези казуси, обясних, че те са висящи, т.е. неприключили в прокуратурата. Изготвили сме писмени справки, които сме предоставили след разрешение на наблюдаващия прокурор за проведените до момента действия и какви действия предстои да се извършат.

По двата случая се чакат молби за правна помощ и европейски заповеди за разследване от различни европейски страни. Българската прокуратура и съдебна система не може да укаже например на испанската, френска или немската, в какъв срок да отговори и по какъв начин да отговори. Прокурорите са посочили, че това е единствената и основната причина те да не бъдат приключени до момента.

Обясних, че предвид посочените тенденции, трябва да се задълбочава диалогът с европейските институции, включително и европейските институции по-сериозно да осъществят наблюдение в хода на съществуващия механизъм за върховенството на закона в държавите-членки на ЕС. По-сериозно да се наблюдават процесите и проблемите, свързани с върховенството на правото, разделението на властите и правовата държава и правата на гражданите. Защото са налице доста притеснителни тенденции за незаконни действия от МВР по време на изборния процес върху малцинствени групи и хора в неравностойно положение. Проблемите се задълбочават много сериозно и се надявам да не стигнем до едни нива на престъпност от началото на 90-те години, защото ще последва и европейска реакция, и аз бях длъжен да алармирам за този потенциален проблем.

Въпрос: Предполагам, че евродепутатите са чули и мнението Ви за очакваните промени в специализираното правосъдие?

Отговор: Идеите за закриване на тези структури, с уговорката, че може да бъде подобрена тяхната работа, може да бъдат реформирани, ще бъде една огромна грешка, която ще доведе до сериозни проблеми в българската съдебна система и сериозни последствия за борбата с организираната престъпност, корупцията и тероризма.

Обясних, че целта за закриване на тези структури е не защото те не работят, а защото работят. За това при едно евентуално закриване никога няма как да бъде мотивиран съдия и прокурор да работи срещу опасни, богати хора по този начин, по който те работиха. Отбелязах, че за разлика от България тези структури имат поддръжка от европейските партньори, от Евроджъст, защото над 60-70 процента от най-важните казуси на България са с тези структури.

Закриването им ще доведе до реален проблем на работата на европейската прокуратура, тъй като следователите разследват нейни дела. Представете си, че следователи от всеки окръжен град се занимават с дела на европейската прокуратура, това означава, че европейските прокурори да пътуват до съответните градове и делата да са пред съответния окръжен съд.

Посочих, че в Механизма за сътрудничество и проверка /МСП/ тези структури са положително оценени, създадени са с одобрението на ЕК и в докладите на МСП се чете много ясно, че благодарение на тях се преустановява наблюдението в частта организирана престъпност. Това не се оценява в България и най-вероятно се използва само и единствено за кризисен пиар, да се отклонява темата от реалните проблеми на българските граждани. За да се решат наказателно-правните проблеми в държавата, трябват реформи в полицията, съда, прокуратура, следствието и законодателството. Това не е реформа, а завладяване и политически натиск върху прокуратурата и по-скоро цели политически цели.

Изготвил съм писмо до министъра на финансите, с което сме изложили становището на прокуратурата, че предлагаме да се извърши, да го наречем , одит от ЕК на работата на специализираните структури прокуратура и съдилища. Те са създадени и одобрени от ЕК, и е нормално да има независим международен одит от европейските ни партньори. Ние не се притесняваме от тази проверка. Разчитаме на един обективен анализ и имаме основание да смятаме, че ЕК ще се отнесе положително към това наше българско, евентуално искане.

Преди няколко години по същата процедура от Службата за подкрепа на структурните реформи към ЕК беше извършен независим анализ на структурния и функционалния модел на българската прокуратура. Това е един обективен анализ на проблемите в българската прокуратура. Той беше извършен от действащи прокурори от ЕС и там специализираната прокуратура е оценена високо от нашите партньори. Очаквам министър Асен Василев какво ще отговори. Аз не се съмнявам, че той и правителството имат интерес българските граждани да знаят истината и то от обективен източник, какъвто е ЕК.

Въпрос: В какви срокове може да се извърши тази оценка?

Отговор: Не мога да Ви кажа. Не мисля, че има причина в рамките на няколко месеца, за да се закрие една работеща и международно призната структура, каквито са специализираните съд и прокуратура. Не виждам какъв проблем ще възникне, докато се извърши този одит.

Резултатът от закриването ще е следният - освобождаване на замразени 3 млрд. лева, най-вероятно, съчетано с реформата в КПКОНПИ. Надявам се това да не е целта. И второ, безславен край на всички сериозни дела, които са внесени в съда - срещу бивши действащи министър и зам.-министър, дела на лица с големи финансови възможности. Тези дела, независимо дали ще се довършат от закритите спецсъдилища, реално ще доведе до техния негативен край и това е факт, и то ще се види. За съжаление, тогава ще бъде късно.

Поставил съм тези проблеми пред европейските ни партньори. Сега, оттук нататък, всичко е в ръцете на българската държава, в лицето на Народното събрание и изпълнителната власт. Ние сме казали, но отказваме да носим отговорност за последствията, те са отговорност на тези, които ще приемат законите и ще ги гласуват.


Въпрос: Обсъжда се и идеята да се раздели ВСС на два отделни органа, какво е Вашето мнение?

Отговор: Като юрист мнението ми е, че съм против това нещо, защото то ще доведе до сепарация на съда и прокуратурата. Те ще се затворят още повече в себе си и ще се превърнем в една изключително консервативна затворена професионална общност от прокурори и съдии, които са част от съдебна система, и ще прекъсне, каквито и да е контакти между тях, а ние трябва да си взаимодействаме. Това ще доведе до негативни процеси.


Въпрос: Прокурорската колегия на ВСС прекрати досегашната процедура за избор на европейски делегирани прокурори. Какво следва?

Отговор: Уведомени сме, че един от българските делегирани прокурори, които предоставихме на Европейската прокуратура, не е одобрен. Това, което предстои, вероятно е да се проведе процедура за още един кандидат, с което да се попълни бройката за делегирани прокурори, която сме поели като ангажимент да е от десет човека.

Имаме изключително добър диалог с г-жа Кьовеши, директен. Изяснили сме какво очаква европейската прокуратура от българската прокуратура. Постоянно сме в диалог. Европейската прокуратура е много полезна на европейските граждани.


Въпрос: Променило ли се е и може ли да се промени мнението Ви по искането за Вашата оставка?

Отговор: Аз не виждам причини да си променям становището, поне не и обективни. Никой не може да ми отговори на въпроса, защо да си подам оставка. Аз нямам обективен отговор. Зададох въпроса няколко пъти на лица, които споменаха това нещо.

Да си подам оставката, защото за пръв път последните четири години се случват неща, които никога не е правила българската прокуратура. Внесохме обвинителни актове на действащи министър и заместник-министър, което никога не се е случвало след 1989 г.; решихме проблема с телефонните измами със съдействието на МВР; в нормални граници се опитахме да ограничим битовата престъпност. Може би това не е достатъчно, но то не може да бъде сравнено с който и да бил период след 1989 г., касаещ работата на прокуратурата. Тоест, ние явно имаме прогрес и тогава въпросът е - защо? Ако това е причината, аз я разбирам, но това не е в интерес на българските граждани, а в интерес на тези, които евентуално биха извършили престъпления. Ако заради това ми се иска оставката, естествено аз няма да си я подам.

Има някаква друга цел, която е различна от това да бъде реформирана съдебната система и аз мога да я определя само като политическа.

Опитват да представят българската прокуратура като едва ли не виновна за всичко. Чух един политик да казва, че сме виновни за цената на тока. Очаквам скоро да бъдем обвинени за световната пандемия и за климатичните промени. /НЖ/КК

/МИМ/

..
/ГИ/